Tabbladen

dinsdag 29 november 2011

Manhattan partydress

Voor de feestdagen is er natuurlijk een nieuwe draaijurk nodig. Samen met Robin heb ik de Manhattan partydress uit het boek Sewing Clothes Kids Love uitgezocht. We vonden de combi die in het boek stond met de taft in allerlei kleurtjes erg mooi en laat de stoffenstunter nu net veel kleurtjes kreuk taft hebben. Dus eerst het gevecht aan gegaan met het patroon wat op vloeipapier gedrukt is. Je moet het eerst strijken wil je het behoorlijk op de tafel krijgen, een ware opgave. Maar, geslaagd en met alle stukjes patroon een inschatting gemaakt van de hoeveelheid stof, staaltjes opgevraagd (leve de stoffenstunter, op zondag staaltjes besteld, dinsdag in huis, bestelling geplaatst en donderdag een gevulde doos in de gang).

De jurk is van kreuk taft in Oranje, Terra, Paars, Bordeaux en Rood. De onderjurk is goud.


Het is wel een lastig project, de patroondelen zijn niet erg goed gemerkt (handig zou zijn als je met een sterretje oid kon zien welke delen aansluiten). Bovendien lijken ze allemaal op elkaar. De bovenvoorpanden zaten eerst verkeerd om maar dat had ik tijdig door. Weer losgehaald dus en opnieuw vastgezet. De jurk zit nu in elkaar en ik tijdens het passen kwamen we er al achter dat de maat echt kiellekielle is. Op sancho gaven de dames aan dat de jurk ruim zou vallen. Robin heeft nu mt 110-116 en dus heb ik die maat gemaakt maar hij zit wat krap onder de oksels. Morgen even een passessie en ik heb al een idee dat ik de armsgaten iets ga uitdiepen. Helaas moet dan wel eerst een sierstiksel met steekjes 1,5 los maar dat gaat mij lukken. En een maat groter is geen optie, dat wordt echt te ruim.


In het boek stond het idee de jurk echt zo te maken dat je hem kunt keren maar bij het ronddraaien (wat kleuters natuurlijk doen met een draaijurk) kijk je dan tussen de twee jurken dus hij is niet draaibaar. Voor het voeringlijfje heb ik waar mogelijk de patroondelen aan elkaar geknipt, deelnaden zitten daar alleen maar in de weg en voor de pasvorm of mooie kleurverdeling waren ze aan de binnekant immers niet nodig. Het lijfje is zo gemaakt dat alle naden tussen de twee lagen stof weggewerkt is en je die niet ziet. Bij de onderrok heb ik de naden wel naar binnen zodat bij het betere draaiwerk een mooie rok getoond wordt. Bij het vastzetten van de onderrok aan het onderlijfje maakte ik een fout waardoor de naad zichtbaar was, ik heb het opgelost met een bandje en ben daar zeer tevreden over.

Morgen de jurk eerst passen voor de zoom er in gaat en even beoordelen of de armgaten nog uitgediept moeten worden. En op het achterpand heb ik geen elastiek gedaan, morgen even kijken of ik dat zo kan laten.
Op de pop zit de jurk te strak, de pop is 2 a 3 maten te groot dus alles zit daar te strak op maar het
geeft een beter beeld dan aan een hangertje. De binnenkant is van goud en ziet er op de pop wat vormloos uit. Dat komt omdat het lijfje wat aangesnoerd hoort en ik dat binnenstebuiten niet voor elkaar krijg ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten