Tabbladen

vrijdag 8 april 2011

Gesmockte salopet

hehe, eindelijk een kledingstuk met smockwerk op de machine.

Dit paars geruite stofje lag al een tijdje in de kast en het leek mij leuk hier een gesmockt broekje van te maken. Uitdaging 1 was het patroon. Hiervoor het ik een recht toe broek genomen en de pijpen aan de buitenkant met een cm of 10 extra ruimte ertussen aan elkaar gemaakt. Dan de taille tot onder de oksels verhogen en het patroon was klaar. Toen de grootste uitdaging, hoe het smocken aan te pakken.
Met 2 klosjes elastiek ging ik aan de slag, het eerste spoeltje met de hand opgespoeld. Toen met de schroevendraaien het spoelhuis iets lossen afgesteld, proeflapje gemaakt om te zien hoeveel rimpels er kwamen en toch de schroef maar iets strakker gezet. De middenvoor en middenachternaad van het pak gelocked en toen maar begonnen met smocken. Supersimpel eigenlijk. Doordat ik een soort tunnel kon smocken heb alles in een keer door kunnen smocken, als een soort spiraal door blijven stikken. Oke, soms natuurlijk wel spoeltje opnieuw vullen met elastiek maar dat het ik ook maar machinaal gedaan en dat ging goed.
De pijpen heb ik niet eerst gestikt maar eerst gesmocked en toen pas de binnenbeennaad gestikt. De bandjes zitten nog gespeld want ik wil eerst even kijken hoe die bij Robin passen. Nu maar hopen dat het past want het model is bij opa logeren en ik vind het lijfje toch wel wat strak. Ach, anders weet ik nog een 3-jarig lang slank dametje dat er wel in zal passen.
En een uitdaging is nog of ze het zelf aan en uit kan krijgen want dat is toch wel een vereiste om het aan te kunnen naar school.

6 opmerkingen:

  1. Very nice, I am enthusiastic. Dear greetings, Renate

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wil ook gaan smocken...maar heb je nu boven en onder elastiek gebruikt?Of aleen de onderspoel?Het ziet er iig heel mooi uit,hopelijk past je dochter het salopetje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb alleen op de onderspoel elastiek gebruikt. En het is even spelen met het schroefje van het spoelhuis om de gewenste rimpeling te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Erg leuk geworden en zoals je het verteld niet al te moeilijk zonder salopetpatroon.... Ben blij dat ik de Bizzkids nog niet gekocht heb.. :)

    Groetjes Denise

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh wat mooi is dat geworden ..wat zal je dochter weer blij zijn met haar mama:-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Marian, ze was blij hoor. Alleen was het setje te klein dus heeft ze het niet kunnen dragen helaas. De post stuurde het naar een vriendin en haar dochtertje (1,5 jaar jonger dan de mijne) was er ook erg blij mee. Vooral dat ik er ook nog een hoofdbandje bijgemaakt had. Toch weer iemand blij. Succes met het project voor je kleindochter.

      Verwijderen