Tabbladen

zondag 4 februari 2018

Sancho Patroon Evaluatie : Burda 9355


Vereniging Sancho heeft de SPE. De sancho patroon evaluatie. Per maand wordt een beknopte omschrijving van een patroon gegeven. Leden kunnen inschrijven om het patroon te testen en www.naaipatronen.nl stellen kostenloos 3 patronen om te testen beschikbaar. 
Deze maand was de hint dat het om een stoer meisjesvest zou gaan. Nu heb ik een stoere 11 jarige dame dus ik schreef mij. Het patroon bleek de Burda 9355, een heel leuk jack. Te maken in jongens en meiden uitvoering met of zonder capuchon. Ik zou het gewoon een baseball jack noemen.
https://www.naaipatronen.nl/burda-9355.html

We zochten wat voor stof we nu zouden kiezen en het leek mij handig om voor een stof te gaan waarmee het een echte jas zou worden. Neopreen of softshell omdat deze stoffen body hebben en in sommige uitvoering wind- en waterdicht zijn.

Bij www.textiestad.nl bestelden we staaltjes en bij www.kleurenmix.nl. Mijn voorkeur ging uit naar het wit met lichtroze van textiestad maar Robin koost voor grijs met fuchsia van kleurenmix, boordjes en ritsen komen ook daar vandaan.  Er moet nog een grijze applicatie van een letter R opkomen maar die is nog onderweg van www.jandegrotekleinvakman.nl naar ons huis.

Het patroon maakte ik in lengtemaat 152 en voor de breedte hield ik mt 146 aan. Mouwen die wat lang zijn zitten lekker op de fiets. Het jack heeft raglanmouwen maar doordat de mouwen uit twee delen bestaat valt de mouw erg mooi over de schouders. 

Het patroon overnemen was een eitje, alles staat duidelijk op het papier alleen is het wel dat vloepapier. Gelukkig wit vloepapier, op onze lichteiken tafel is dat fijn over te nemen. Ervaringen eerder met bruin vloepapier waren PEEEP, daarop zie je op onze tafel de lijnen niet.

De hoeveelheid stof die nodig was daar had ik van tevoren al mijn twijfel over. Het stofschema van het patroon gaat uit van de mouwen in de lengterichting van de stof leggen. Daardoor heb je dus 0.8m stof nodig, als je de mouwen in de breedte op de stof legt dan het je minder nodig. 

Ik koos voor de ritsen voor de zakken dezelfde rits als voor de middenvoorsluiting omdat ik in de zakken ook graag die grove rits wilde. Ik ben erg bij dat de ritsen van de zakken zo superstrak in het voorpand zitten. Het patroon is wel van de snel en eenvoudig wijze van afwerken. Bij de hals is geen beleg voorzien waardoor ik de afwerking niet heel fraai vind. Het advies voor de ritslengte voor de maten 146 en 150 is een rits van 50 cm lang. Het patroon is echter korter, de rits moet je dan aan de bovenkant inkorten. Op zich geen probleem alleen heb je dan altijd een stukje rits over aan de bovenkant dat doordat het afgeknipt is wat hard is en waar de runnen van de rits kan lopen. Dat stukje rits werk ik meestal in het beleg of de halsboord weg. Hier ging dat dus niet, de afwerking is daardoor niet op het nivo dat ik zou wensen. Door het inkorten van die rits is het jack denk ik voor sommigen lastig te maken. 
Wij zijn erg blij met het eindresultaat. De softshell van kleurenmix is een genot om mee te werken. Het is eenvoudig te naaien en valt erg fraai. De stof is wind- en waterdicht, precies lekker voor in het voorjaar.























Geen opmerkingen:

Een reactie posten